توسعه ی سیستم انیاگرام مدرن هسته ای را تشکیل می دهند که اکثر معلمین اینیاگرام از آنها استفاده میکنند. از قرار معلوم، ایجاز و اولین کسی بود که نه خصوصیت یا وضعیت بهشتی را (که نزد نو افلاطونی ها، کابالیست ها، عرفان مسیحی، و دیگر منابع یافت میشدند) به سمبل اناگرام نسبت داد (لطفاً ارجاعات یاد شده و همچنین کتاب درک و فهم ایناگرام» را ببینید). ایچاز و نُه گانه های جداگانه ای برای هیجانات، عدم انعطاف فکرى ، فضایل انسانی ، و اندیشه های قدسی، و دیگر خصوصیت ها ایجاد کرد. او همچنین تئوری فلش ها، تئوری بالها، و ایده های مربوط به غرایز و مراکز سه گانه را به ایناگرام مرتبط کرد. بفهمی نفهمی، تمام نویسندگان اینیاگرام جدید، کارهای خودشان را بر مبنای مفاهیم اصلی ایجاز و ساخته اند.
مشارکت کننده و همراهی کننده ی مهم بعدی اناگرام مدرن، کلودیا نارانجو است. نارانجو، که شاگرد فریتس پر، بنیانگذار گشتالت درمانی بوده است، ایناگرام را از ایجاز و در طول یک برنامه ی خودباوری فشرده در مدرسه ی اریکا در سال ۱۹۷۰ در شیلی آموخت. او همان سال بعد از برگشت از شیلی، شروع به آموزش ایده های این سیستم به یک گروه کوچک در کالیفرنیا کرد. نارانجو از دانسته های قبلی خود در روانپزشکی برای مهارت در تنظیم روابط بین نُه تیپ شخصیتی که ایچاز و توصیف کرده بود و دیگر طبقه بندی های روانشناسی استفاده کرد، مثل راهنمای تشخیصی و آماری (DSM) اختلالات شخصیتی، مکانیزم های مختلف دفاعی، و تئوری های دیگر شخصیتی. او ایده های دیگری در مورد فلش ها توسعه داد، و نام های دیگری و توصیف های کوتاه دیگری برای ترکیب ۲۷ تیپ شخصیتی اناگرام و غرایز (تیپ های فرعی) ارائه داد. نارانجو همچنین اولین کسی بود که گروه های نمونه ای استخدام کرد تا میزان معتبر بودن ایناگرام تیپ های شخصیتی را به دانش آموزان نشان دهد.
درباره این سایت